10 ting du ikke visste!

Alle vet, at hvis du spiser usunt dvs. mye fett og mye sukker, så blir du overvektig og kommer i høyrisikosonen for hjerteinfarkt og diabetes osv. Sånn er det også for hesten!

Visste du at en ponny har 4 ganger større risiko for å bli forfangen sammenliknet med en varmblodshest , og at risikoen er 27 ganger større hos ponnien sammenliknet med varmbloden ved utslipp på gress og forskifte!! Hvis den også er overvektig  så er risikoen 47 ganger høyere for å utvikle forfangenhet. Dette bare fordi den er overvektig og en ponny!

Forfangenhet  er en fryktelig tilstand for hesten. Alle som har sett en forfangen hest vet det.

Det kan invalidere hesten din for alltid, og enda koste den livet hvis det går helt galt.  En forfangen hov blir aldri helt normal igjen. Cellene i lamellaget som holder hoven fast og på plass tar varig skade og blir aldri helt som før igjen.

Ingen seriøs hesteeier har lyst til å løpe denne risikoen!

Hormon forstyrrelser er grunnen til forfangenhet.

Vi vet med sikkerhet at årsaken til at hesten blir forfangen er et for høyt nivå av insulin i blodet .

Insulin er hormonet som sørger for at cellene i kroppen kan oppta glukose. Tilgangen på glukose er direkte relatert til hvor mye hesten får å spise og hvor mye energi nivået i foret.

Nye undersøkelser viser at hele 90% av de forfangne hestene hadde Equint Metabolsk Syndrome og/eller PPID som er stoffskifte forstyrrelser.

Alle hester kan bli forfangene, men enkelte grupper  av hester er  mere utsatt.

• Nummer 1 risikofaktor er overvekt!!
  • Hester fra  ca 11 år og utover er statisktik mere representert
  • Hester som har Insulin Resistens. Det vil si : Equint Metabols Syndrom. Disse er også typisk for tykke.
  • Hopper er mere utsatt  en hingster og vallaker
  • Hester som har PPID ( Pars Pituitary Intermediate Disorder) En stoffskiftesykdom som tidligere ble kaldt Cushings sykdom, og som vi nå vet er mye mere vanlig enn tidligere beskrevet i litteraturen.

Mye ny viten er kommet , og vi vet nå mye mere hvorfor og hvordan hesten blir forfangen.

Dette gjør også at man nå målrettet kan forebygge at hesten blir forfangen mye tidligere enn før , og identifiserer hester som er i risikosonen. Det er ingen grunn til å vente til hesten er  forfangen -da har skaden allerede skjedd!!

Hvordan finner veterinæren ut om hesten er i risiko sonen?

Med én simpel "glukose toleranse test" og påfølgende blodprøve pluss en blodprøve for PPID, kan vi med stor sikkerhet se om hesten din lider av EMS og/ eller PPID. Hvis den gjør det, så er den i høy risikosonen for å utvikle forfangenhet.

Husk: Undersøkelser har vist at 90% av forfangene hester har EMS og eller PPID

Hvordan kan jeg som eier vurdere om hesten min disponert?

• Hvis den er tykk!!!
  • Hvis den er over 11 år
  • Ponny og kaldblodsraser genetisk mere utsatt
  • Hvis den har vært forfangen før.
  • Har lett for å få hovbyller
  • Hvis den tidvis virker sårbeint uten grunn... lavgradig forfangen.

Hva kan jeg som hesteeier gjøre for å forebygge?

Få hesten din veid på vekt, eller med målebånd av veterinær.

Få utarbeidet en forplan på bakgrunn av foranalyse av grovforet, så du har kontroll over hvor mye og hva hesten kan få for å forebygge fedme.

Er hesten allerede fet, er det ennå mer viktig å få kontroll over energiinntaket og få utarbeidet forplan, son kan hjelpe hesten med vekttap. Vekttap er den viktigste faktor, som forebygger mot forfangenhet hos hesten!

Har hesten din en eller flere av ovennevnte risikofaktorer, så anbefaler jeg å få foretatt undersøkelse for EMS og / eller PPID.

Med relativt få midler og tester, kan du som hesteier gjøre hele forskjellen for hesten din!

Vil du vite mere , eller ønsker å få hesten din undersøkt ta gjerne kontakt  til meg på telefon 4693 0803